5 ways to have a really great monday

HAPPY MONDAY
..AND HAVE A BLESSED WEEK ↵

Mandager er en av mine favoritt dager i uken, jeg vet det kan høres rart ut for mange, men jeg elsker virkelig Mandager. Jeg har alltid en spent følelse før jeg legger meg på søndagskveldene og setter gjerne på en alarm så tidlig som mulig før jeg sovner. Følelsen av å starte uken på en bra måte gjør virkelig noe med dagene fremover også!

· REST ·

Jeg har ikke fullført denne vell så bra i det siste, men om jeg har blitt flinkere er helt klart. Som blogger jobber jeg 24/7, og har ikke en eneste dag fri. Når det er sagt ser jeg på jobben som hobby – men håper dere skjønner at bloggen noen ganger er litt av en jobb også. For eksempel oppretting av faktura, mailer, samarbeidspartnere, finne opp ideer på hvilke innlegg som skal komme ut.. Det er en liten del av en stor ting. Om jeg aldri tar meg fri, vil dere også merke hvordan bloggen utarter seg. Det blir uplanlagte innlegg, det blir dårlig innhold og gjerne bilder som ikke eier kvalitet. For meg er det super viktig å ta en helg hvor jeg kan chille med god mat, venner og netflix! Det er noe jeg syns alle burde gjøre.

· LIVE POSITIVELY ·

Denne gjelder forsåvidt hele tiden, uansett hvilken dag det skulle være. Dere må huske at positivitet gir deg mer glede i hverdagen, og starter du mandagen din bra, vil det også påvirke resten av uka. Jeg var en svært negativ person før, og dagen kunne bli ødelagt på et knips. Jeg kunne bli sur hvis det ikke var god mat i kjøleskapet (det vil si – det som fristet meg før jeg stod opp fra sengen), eller hvis jeg hadde glemt å vaske et klesplagg jeg hadde planlagt å bruke.. hvor sykt er ikke det? Jeg skjønte virkelig ikke at livet handler om så mye større saker enn denne ene dagen. Dessuten, å være sur og negativ gav meg ingenting.

· RISE EARLY ·

Ikke minst legge deg tidlig! Denne sliter jeg utrolig mye med, men som sagt er jeg på god vei til å ihvertfall har satte meg mål. I det siste har det blitt sene kvelder og sene morgener. Det har dere kanskje allerede merket på blogge fronten? Ødelegger veldig mye. Så nå fremover, har jeg bestemt meg for å stille inn klokken 09:00 vær eneste morgen. Husker dere forresten at jeg snakket om søvnproblemene mine? Dette er noe som har hjulpet meg svært mye. I stor grad faktisk. Et annet mål er å komme meg opp enda tidligere når jeg starter å trene igjen – for da er det meningen at jobbdagen min (altså bloggingen) skal allerede starte 09:30, så da må jeg være klar.

· MAKE LISTS ·

Hvis dere ikke husker det, så har jeg startet med å lage liste over alt som skal skje ut over dagene mine. Ikke minst avtaler, møter og diverse. Dere kan blant annet lese innlegget mitt her. Dette demper stress nivået i hverdagen, og jeg slipper å bekymre meg for at viktige ting skal bli glemt. Om du er blogger eller ikke, så tror jeg alle har godt av en enkel liste i hverdagen – det trenger ikke være noe mer fancy enn en liten notisblokke!

· TAKE REGULAR BREAKS ·

Nøkkelen til produktiviteten min på mandager er faktisk unik. Å ta regelmessige pauser gjør deg mer fokusert og ikke minst påvirker arbeidet ditt til å faktisk gå raskere. Har du merket i skoletimene for eksempel? La meg ta mitt eksempel – hvis jeg velger å sitte i klasserommet frem til friminuttet er over, frem for å gå ut å lufte meg, så er jeg utslitt når timen er ferdig. Jeg klarer ikke holde med i timen, jeg klarer ikke være fokusert, og jeg klarer ikke notere ned hva jeg burde notert. Og dette på samme måte med bloggingen – sitter jeg i 10 timer i strekk, blir det bare dårligere enn forventet. Sitter jeg dermed med bloggen i 10 timer med en del pauser – blir det knall bra! Tro meg når jeg sier det, men ta pauser. Uansett hvor stresset situasjonen kan virke – ta deg en 5-10 minutters pause.

 Ikke glem spørsmålsrunden min her ask me, and don`t be shyyyy! 

4 kommentarer

Siste innlegg