Slik forberedte jeg meg til oppkjøringen!

Til alle dere nervøse sjeler som skal ta oppkjøring, i feel you!! Herregud så nervøs og redd jeg var. Men la meg starte innlegget med å si; jeg fikk verdens koseligste sensor. Husker jeg satt veldig pris på å høre “dersom det skulle komme en situasjon hvor jeg er nødt for å gripe inn, så ikke ta det som en stryk. Fokuser på kjøringen fremover, jeg kommer til å se helheten i hvordan du er i trafikken”. Sensor er aldri ute etter å ta deg. Det er viktig å huske på! Og det er veldig betryggende, for dersom du leser på forum – så er det rene skremselspropagandaen.. Dagen før du skal kjøre opp, ta frem teoriboka å repeter. Det kan være en god ide og øve på kontroll spørsmålene også, dersom du er veldig usikre på de.

Dere aner ikke hvor sykt nervøs jeg var, den morgenen jeg skulle ha oppkjøring. Jeg hadde en liten kjøretime før den store timen, og gjett hvordan det gikk dere. Kjørelæreren stod på bremsa. Tenkte med meg selv “Nei fyfaen, slik har du aldri kjørt før. Skjerpings på høyeste nivå, fokuser!” – haha, dere vet, alvorspraten med seg selv. Nervøsiteten forsvant raskt da vi kom oss ut på veien, kjørelæreren muntret meg opp og gav masse komplimenter på kjøringen. Det gjorde selvfølgelig at jeg fikk følelsen “dette klarer jeg!”.

..Senere drar jeg på vegvesenet og ordner med betaling før jeg ble ropt opp av sensoren. Vi gikk ut, tok kontroll spørsmål og satte oss inn i bilen. For å si det slik, jeg hilste på henne “Hei hyggelig, Benedikte her. PISS jævla nervøs!” – hahah. Klarer ikke meg selv til tider, er det mulig. Hun flirte godt heldigvis. Dere kan kanskje si det på en mer ordentlig måte enn det jeg gjorde, men det kan være greit å fortelle sensor at du er nervøs hvis du gruer deg skikkelig.

Ta deg god tid i trafikken, vær obs på vikeplikts reglene, følg godt med skiltene, plasseringene dine og pass på farten. Litt kjedelige tips, da dette er noe man allerede vet om fra kjøretimene. Men det er så sant. Så lenge du kjører trygt, så består du. Sensor tar hensyn til at alle kan gjøre feil! Men en veldig grov feil bør jo ikke skje, selvfølgelig. Et aller siste tips: kjør mye før oppkjøringen. Jeg øvelseskjørte hele tiden, både til og fra butikken, til og fra jobb. Det var kun jeg som kjørte bilen hvis vi skulle noen plass. All kjøring – er god kjøring!

HER er innlegget “hvordan leste jeg til teorien!”

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg