Mine beste tips: fødsel

MINE TIPS TIL EN GOD FØDSELSOPPLEVELSE


Fødsel er noe som skremmer mange, og jeg kan forstå hvorfor. Det er jo smertefullt, samtidig som det er verdens fineste øyeblikk. En ting jeg vil påminne dere på, dere førstegangsfødene; husk at dere som regel vil lese om de det gikk galt med, det er som regel de som har behov for å skrike høyest. Så vær litt obs på det bare, de fleste fødsler går som regel fint. Nå vet jeg selv hvor irriterende det er med mødre som alltid skal komme med tips, og fortelle deg rett og galt. Haha, og det er absolutt ikke meningen med dette innlegget. Men om du er interessert av å høre mine tips, og hva jeg opplevde som hjalp veldig mye på, så må du gjerne fortsette å lese.

TIPS OG ERFARINGER RUNDT VAGINAL FØDSEL

1. Vi starter med det aller viktigste, pust deg gjennom smertene. Det er så viktig! Jeg er så glad for at noen fortalte meg hvor viktig det er, og hvor vondt verre det blir dersom du hyler og hyperventilerer for hver rie. Jo mer du spenner deg, jo dårligere utbytte får du. Det vil med andre ord bare gi deg en mye lenger fødsel. Bruk riene godt, og pust deg godt gjennom dem.

2. Det nest viktigste, lytt til jordmor. Dere aner ikke hvor mange måneder jeg har sotte med meg selv og sagt til meg selv; “uansett hvor vondt, lytt til jordmor og gjør som hun sier”. Det er lettere sagt enn gjort, men bestem deg for det. Gå virkelig inn i deg selv, og lov deg det. Om du klarer å følge rådene hennes, så vil du mest sannsynligvis slippe de verste revningene.

3. Det er greit å være klar på et par ting når det kommer til syingen. Jeg fikk beskjed av jordmor at bedøvelsen ofte er vondere enn å sy i seg selv. Og jeg takker fremdeles for den varme anbefalingen! Jeg kjente knapt til at hun sydde, selv uten bedøvelse. Selvfølgelig svei det litt, men når man akkurat har født et barn så kan ikke smertene sammenliknes. En annen ting, jeg ble overrasket over hvor lang tid det tok. Men her vet jeg at mange mener ulikt, nå forteller jeg som sagt kun mine erfaringer og hvordan jeg opplevde ting.

4. Ikke planlegg hvordan du ønsker at ting skal være/bli. Det er dessverre ingen andre enn baby som styrer det!

5. Det verste med hele fødselen er riene, så vær forberedt på at det både kan ta lang og kort tid. Husker jeg nesten fikk lyst å gråte når jeg stod med rier på sykehuset, stod der å tenkte med meg selv “hvis jeg syns dette er så smertefullt, hvordan skal jeg da klare å presse ut en hel baby?”.. jeg så for meg at smertene skulle bli tusen ganger verre i det pressingen startet, men heldigvis ikke! Følte derimot at smertene ble mindre vonde i det jeg presset.

6. Vil påstå det har hjulpet meg mye å lese om fødsler. Jeg har lest de verste skrekk historiene, samtidig de mest fantastiske. Tror det har sine fordeler, selv om det kanskje kan virke skremmende. For min del hjelper det alltid å ha litt kunnskaper om ting. Jeg blir med en gang litt tryggere dersom jeg vet hva som kan skje, hva man bør gjøre dersom det skjer, hva man ikke skal gjøre..dere skjønner. Man blir i hvert fall forberedt på det meste.

7. Når de satt inn epiduralen forsvant smertene på sekundet. Og nei, jeg syns ikke det gjorde vondt å få ut morkaken. Men igjen, det er selvfølgelig veldig delte meninger om.

..Hva er ditt beste tips? 👇 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg