Bruker aldri søndager som hviledag

Er det mange her inne, som mener det ikke skal jobbes i hjemmet på søndager? Vet at det var veldig strengt før i tidene, men ting har jo endret seg veldig nå. Når jeg vokste opp, fikk jeg aldri beskjed fra foreldrene mine om at jeg ikke fikk gjøre ting som for eksempel vaske klær, arbeide utenfor, eller uansett hva. Det eneste jeg husker de pleide å stusse på, var når vi skulle klippe gresset. Da gikk liksom grensen, på grunn av støyet. Naboene våre arbeider og styrer på søndager, og vi gjør det samme. Godt man som naboer har kommet til enighet i hvert fall! Hadde blitt litt krise om naboen min under meg, hadde begynt å klage på støvsugingen min!

Jeg som mange andre jobber mandager-søndager (som er ganske vanlig nå), og da syns jeg faktisk regelen om at søndager skal være hviledag, strider litt i mot. Uansett, jeg føler dessverre ikke at tiden alltid strekker til i ukedagene! Rett og slett! Søndag for meg, er endelig den dagen jeg rekker å vaske klær på, vaske huset og gjøre andre store arbeidsoppgaver som ellers ikke rekker til med tiden. I dag for eksempel, har jeg stått ute å malt dagen lang! Kødder ikke når jeg sier det, jeg har stått fra klokken 10:00 – 23:40! Jeg kom nylig inn døren, og bare “shit, jeg har fremdeles ikke lagt opp innlegg til dere”.

Hva tenker egentlig dere om søndager og hviledager? Jeg er ikke ute etter å skape bråk og uenigheter, jeg er kun nyskjerrig. Hadde faktisk en nabo som kom frem til meg å sa “Du må gå inn å hvile, det er søndag”, og jeg svarte tilbake med; “ja, men jeg har jo nylig kommet hjem fra jobb? jeg har faktisk ikke tid ellers!”, og hun presterte i å svare tilbake “ja, men det er noe annet!” og gikk.. what? Nå vet jeg at dette mennesket misliker meg på høyeste nivå, så vet ikke om hun gjorde dette for å være jævlig, eller om hun faktisk står for dette med hviledager. Det sier seg jo selv, at ikke alle kan ta seg fri på søndager; politi, ambulanse, leger osv. Men hva med hotell resepsjonister for eksempel? Hva med de som jobber i butikk (kiwi blant annet)? Det er vell noe som strengt tatt burde vært stengt da, sånn helt egentlig med tanke på hviledagen.

3 kommentarer
    1. Veldig mange mennesker arbeider på søndager, så det der gammeldagse hvileopplegget tilhører fortiden. Men akkurat det med å anvende motoriserte redskaper utendørs, er lovbrudd. Gressklipper, motorsag, etc. Jeg antar hamring også kommer under dette, for det er irriterende bråk for mange, enten man banker ute eller inne. Innendørs kan man gjøre husarbeid, støvsuging er ok. Ingen naboer kan klage på sånt. Bare det er stille etter kl 23 om kvelden, så er det ok.
      Da jeg var barn, ble vi kledt i finklær på søndager og fikk ordre om å ikke skitne oss til. Resultatet var at søndagen var ukens kjedeligste dag. Mine foreldre var ikke religiøse, men veldig bundet av det der hviledagsopplegget. Ikke klesvask på snoren, ikke ditt og ikke datt.
      Jeg gjør hva jeg vil på søndager, men jeg driver ikke med gressklipperen. Det gjør en av naboene, og det er greit for meg Jeg blåser i hva andre gjør, er bare opptatt av mine gjøremål den dagen. Men snør det mye, holder alle naboene på med bråkete snøfresere både oppover og nedover veien her. Jeg måker manuelt og er stillere 😁. Det er jo litt snodig at politiet ikke slår ned på snøfreserne om søndager, mens gressklippere skal tas, selv om de bråker mindre.

      1. Tusentakk for en ordentlig kommentar!! Ja, jeg er veldig enig med deg der, gressklipperen/motorsag/snøfreser og slike ting har jeg alltid holdt meg unna på søndager. Men det har skjedd en sjelden gang hvor jeg har trådd til det (men da har også nabo holdt på med det samme, så da har jeg på en måte vært sikker på at jeg ikke står til bry for noen). Det fine med å ikke bo i by, man bor langt unna alt og alle, haha!

        Men jeg har også hatt de som kommer frem til meg, på en søndag, mens jeg står i garasjen og rydder. Husker jeg fikk streng beskjed om å ikke stå ute å være til “plage” på en søndag. Bråker ikke akkurat ved å stå i en garasje å sortere tingene sine..ble litt paff! Gadd ikke diskutere om dette temaet heller, da det kan bli en evig lang diskusjon! Smilte og beklagde meg, og fortsatte ryddingen min etter at hun var gått.

        Helt greit å vise litt respekt tenker jeg, som å unngå ting som bråker. Men ellers syns jeg det er flott om man kan gjøre ting, selvom det er en hviledag 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg