Jeg er redd

Jeg er livredd for kreft. Gjennom store deler av livet mitt, har jeg opplevd min nærmeste og kjæreste pappa kjempe mot kreft. Desverre vant kreften, og jeg mistet det fineste jeg hadde. Det er så vondt når du ikke kan gjøre noe, du bare står der. Hadde jeg kunne gjort noe i min makt for å få pappa frisk, så hadde jeg virkelig gjort alt. 

Pappa er nok grunnen til at jeg har fått øynene opp, at jeg tar dette så alvorlig. I en alder av 23, har jeg bestilt time til celleprøve. Å dra på celleprøve anbefales sterkt, spesielt når du blir 25. Men om du har en mistanke, dra til legen. Jeg tror ikke jeg er utsatt, men jeg velger like vell å dra. Det er bedre å vite, enn å tro. Grunnen til at jeg tar opp dette, er selvfølgelig i håp om at mine nærmeste skal tenke over dette litt. At mine lesere skal være litt obs, og at yngre ikke skal føle det er flaut. 

Dra til gynekologen/fastlegen din å krev Celleprøve om du er usikker, eller rett og slett bare ønsker å være på den sikre siden. I utgangspunkt får ikke kvinner under 25 år tilbud om dette. Så her gjelder det bare å kjempe seg frem. Når det gjelder liv, og du faktisk kan gjøre noe – gjør det!! Ikke vent til det er for sent.

13 kommentarer

Siste innlegg