Til alle som sier det er umulig

Jeg ble møtt denne byen ved å høre mennesker si det er umulig å få seg jobb i Kristiansand. Jeg ble møtt med hundrevis av facebook-grupper hvor folk anbefalte meg å være forberedt på å gå uten penger, at jeg burde ta studielån på Sonans kun for å overleve, og at de selv har vært innom tusenvis av butikker og bare fått avslag. De til og med fraråder 16 åringer fra å søke sommerjobber, for “det er ikke vits”. De selv hadde jo vært der å søkt, hvordan i alle dager kan en 16 åring få jobben når 18 åringen selv fikk avslag? Største bullshitte jeg noen sinne har hørt.

For øyeblikket har jeg bodd i Kristiansand i omkring 1 år, jeg flyttet ned hit uten jobb, fra Finnmark vell og merke. Hvordan de jeg skulle leie hos turte å satse på meg og kjæresten har jeg ingen aning på, men jeg er evig takknemlig. Jeg husker hun jeg leier hos fortalte oss at det var et tøft markede i Kristiansand når det kommer til jobb, og det nekter jeg ikke på. Jeg fikk enormt mange avslag. Men hun sa aldri at det var umulig! Tvert i mot, hun motiverte. “Du æ god!! du har et glimt i øye!!“, dere vet Kristiansand dialekten (hehe, jeg elsker den). Å høre slikt fra en som bor i Kristiansand betydde mye, jeg fikk håp til tross for avslagene og fortsatte med søkingen. 

Og nå, til alle dere gledesdrepere, til dere som ba meg gi opp, til dere som sa det var umulig: Etter 1 månede stod jeg i jobb, klarte faktisk få 2 jobber som jeg fremdeles trives i. Kjæresten flyttet ned hit han også på samme tid som meg, uten jobb. Og må si meg stolt over han, for han fikk også jobb. Ganske mye jobb for å si det slik. Så, dere har kanskje skjønt hva jeg vil frem til med dette innlegget. Nei, det er ikke umulig å få seg jobb i Kristiansand. Det handler om å ha interesse, det handler om å ville, det handler om å virkelig stå på. 16 åringer kan absolutt søke sommerjobber om de vil tjene inn litt ekstra penger – jeg FRARÅDER alle 16 åringer til å lytte på de som forteller deg hva du ikke kan. Jeg FRARÅDER akkurat deg, til å høre på alle som sier det er umulig

17 kommentarer
    1. Anonym: Hei, har du lest innlegget? virker ikke slik.

      Problemfritt gikk det ikke. Jeg fikk MANGE avslag – så det blir litt feil å si. Men jeg orker ingen diskusjon, innlegget var ment til å stå som inspirasjon og motivasjon til de som er i samme situasjon nå.

      Men ellers takk for kommentaren, ha en riktig fin kveld videre 🙂

    2. Er så enig! Men i Kristiansand er det veldig slik om du kjenner noen som kjenner noen så får du jobb liksom.. Så er ikkje enkelt for nyinnflyttere til byen å få tak i jobb. Eg hadde budd og studert 3 år i byen når eg skulle ut på jobbmarkededet. Og med ein tilfeldighet, etter 1 mnd jobbsøking, var det tanta til ei som jobba i eit rekruteringsfirma som sa eg skulle hilse i fra ho. Og slik kom eg i alle fall inn og fram, og fikk jobb etter 10 dager 😀 Men umulig er det ikkje! Å søke jobb er ein heiltidsjobb, 8 timer kvar dag 🙂

    3. Ida: Hei, takk for kommentaren og takk som delte opplevelsen din <3 SUPER bra at du klarte å få deg jobb!! Klapp på skuldra! Og selvom du tilfeldigvis kom over en som kjente en annen - så virker det jo som at du gav en innsats, og det er bra, det er mer en godt nok.

      Nå må jeg også legge til (siden du nevnte det) at jeg ikke kjente en sjel da jeg flyttet hit - og har ikke fått jobber ved anledning av at noen kjenner noen.. 😮 Viste faktisk ikke at det var slik i Kristiansand en gang! Men som du også nevner, som jeg er veldig enig i: ikke umulig!

    4. Seriøst, det er vanskelig å få jobb i hele landet nå. Jeg flyttet til Kristiansand fra Trondheim, for der var det umulig for meg å få jobb. Fikk jobb i Kristiansand på første søknaden jeg sendte ut, uten å kjenne noen. Det er gjerne veldig sånn “må kjenne noen for å få jobb” over alt, men man må selvsagt søke fordè. Noen ganger har man flaks, noen ganger er timingen riktig, noen ganger er man bare rett person for jobben. Uansett om andre sier at man “lever i en rosa sky”. 🙂

    5. Bra sagt! Fikk høre det samme i Oslo, men jeg søkte masse. Jeg ble faktisk nedringt til tider, og jeg har ingen utdannelse. Fikk en jobb av 600 søkere, så alt er mulig 🙂
      Ha alltid troa, så kommer det alltid for en dag 💗💗

    6. Vi flytta jo å hit uten jobb 🙂 hadde også utrolig greie huseiera som turte å satse på oss ^^, å for mæ tokk det også en mnd så va æ i jobb 😀 Så umulig e det ikke nei!

    7. Ingrid: Hihi, tusentakk for kommentaren <3 Blir så glaad 😀

      Wow, det er døøødsbra! Så sant som du sier, det eneste man faktisk trenger for å få seg en jobb- det er troa på seg selv om at man skal klare det.

    8. Maylen Stjerna: Haha, syns det er såå rått å ta en slik sjansje 😀 Men nei, det er absolutt ikke umulig! Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor folk går å klager og sutrer over det..

      Stor klem til deg, søting <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg