Lussekatter Oppskrift

· DETTE KALLER JEG LYKKE ·

Nå ligger videoen ute på kanalen her, og oppskriften får dere her på bloggen. Jeg lagde kun en video for morro skyld, og tenker det er mange som kanskje ønsker å bake sammen med meg? Selvom dagen er over, betyr det ikke at du ikke kan bake Lussekatter imorgen! I fjord ble jeg blant annet en dag forsinket. Men nå skal jeg slutte å skrive, så her får dere oppskriften til Lussekattene samt hvordan man lager disse nydelige bollene! 
 

INGREDIENSER

♥ 1 liter melk ♥ 300 gram smør ♥ 250 gram melis ♥ 1 gram safran ♥ 100 gram gjær ♥ 1,5 kg hvetemel 

PENSLING

♥ 1 egg ♥ 1 spiseskje melk

PYNT 

♥ Rosiner og Sjokolade 
 

SLIK GJØR DU

Det første du må starte med, er å koke opp melk, smør og melis sammen i en kjele. Dermed tar du kjelen av platen og tilsetter Safran. Til slutt setter du kjelen på avkjøling, denne skal bli nok kald til at du kan dryppe noen dråper av blandingen på håndleddet uten å brenne deg (OBS – vær forsiktig med dette!). Nå som røren er avkjølt, kan du tilsette gjær og hvetemel. Så er det bare å la kjøkkenmaskinen gjøre resten av jobben. Deigen skal ikke være klissete, husk at du skal klare å forme deigen til små lussekatter. 
 

Voila! Perfekte lussekatter til Luciadagen eventuelt hele julen. Haha ♥ Jeg har fryst ned halvparten av bollene allerede, og gleder meg allerede til å kunne stå opp en morgen å sette de rett i ovnen.. ingenting slår smaken av nystekte lussekatter. 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg