Gjesteinnlegg: Slik opplever jeg den hørende verden

Hei nye lesere, Tonje her! Jeg vil skrive et gjesteinnlegg til Benedikte på bloggen hennes, som kommer rett fra hjertet mitt og som jeg vil at hun skal vite. Jeg vil at hun skal vite om mine opplevelser med å være med en hørende som henne, mens jeg er døv. Jeg syns det er helt fantastisk å være med henne, fordi hun hjelper meg med alt. Hun retter meg om jeg skriver feil, så jeg kan lære. Hun stiller alltid opp, og da mener jeg så mye som jeg aldri hadde forventet. Som sagt: da jeg bodde i Tana, la oss kalle det for ?hørende miljøet?, for det er jo slik det blir, for meg. Det var ekstremt vanskelig for meg fordi jeg ikke var noe særlig dyktig på å skrive, lese munn og forskjellige ord, det var mange ting. Og Benedikte kunne ikke særlig med tegnspråk den tiden. Men Benedikte var den eneste som alltid spurte meg om vi skulle finne på noe, om jeg ville komme på besøk til henne. Derfor ble det oss to, derfor valgte jeg henne.

Jeg syns det er så sykt at både jeg og Benedikte kommer fra Finnmark, Tana. Men så flyttet jeg vekk fra Tana, og siden har vi ikke sett hverandre på 8 år og vi har hatt ganske lite kontakt i forhold til hva vi hadde hjemme i Tana. Men vi stoppet aldri kontakten helt, fordi vi aldri glemte hverandre. Det er fordi vi er glad i hverandre og har hatt så ubeskrivelig mange gode minner som ikke kunne glemmes! Jeg har opplevd Benedikte i døveverden sammens med meg, og Benedikte har opplevd meg i hørendeverden. Vi har opplevd enormt mye sammen! Jeg lærte henne tegnspråk, og hun lærte meg å snakke med stemmen. Per i dag har jeg blitt mye bedre. Takket være henne!

Jeg digger Benedikte fordi hun har hatt så mye tålmodighet med meg, til tross for hvor vanskelig kommunikasjonen mellom oss har vært. Dere aner virkelig ikke hvor drit kjedelig det har vært å måtte gjenta så mye (både for meg med tegn og henne med ord), men per i dag er hun fortsatt her for meg og jeg føler meg enormt heldig! Jeg har blitt mye flinkere  på å skrive og masse ting på grunn av henne!

B – Believe
E – Enjoy
N – Nydelig
E – Ekte
D – Dyktig
I – I love you
K – Kul jente
T – Tålmodig
E – Er kjempe glad i deg

PS: Om du er interessert i å vite hvordan hun lever i døve verden med meg så klikk her..er du klar? sikker? så bra!

9 kommentarer

Siste innlegg