Smart Money-Saving Habits To Adopt Right Now

Ironisk at jeg skriver dette innlegget etter at jeg fortalte om Chanel vesken, haha. Bare husk at jeg har tusen andre ting høyt på ønskelisten min også, men jeg velger å ikke kjøpe dem alle. Det blir rett og slett for masse penger! Det er av og til viktig å bytte tenkemåten fra det øyeblikke hvor du klikker “bestill” og er tilfredsstilt, til de fremtidlige investeringene (som vil bli mye lettere å skaffe seg dersom du har vært flink å spare penger). Men som jeg nylig nevnte så skal jeg kjøpe meg Chanel veske, så det sier vell seg selv at jeg har jobbet for pengene selv og sotte de av på sparing. Skal vise deg fem måter som gjør at du faktisk når målet ditt og kan kjøpe det du har drømt om lenge.

Snakk om det

Penger er et tabu emne, det er mange mennesker som blir stresset av bare tanken. Lær deg å snakke om penger og be om råd eller hjelp hvis du trenger det. Dette er det viktigste skrittet for å få økonomien din på rett kjør, og ikke minst endre måten din på hvordan du skal bruke penger ellers i hverdagen.

Sett opp et budsjett

Jeg var sinnsykt dårlig på å spare penger før og hadde ingen kontroll på hvor mye jeg fikk inn på kontoen og hvor mye som dro ut. Sett deg ned en dag og regne ut nøyaktig hvor alle pengene går! Prøv å unngå gamle vaner og start på nytt – å vite hvor mye penger som kommer inn og går ut hver månede er første skrittet i å lære seg bedre med penger.

Miljø forandringer

Tro det eller ei, men dette har sinnsykt mye å si for hvor mye du vil klare å legge av på sparing. La oss ta et eksempel på jobb eller bolig; kanskje har du muligheten for å flytte ut fra byen (billigere) eventuelt begynne å gå/sykle frem for å alltid bruke bilen? Det er selvsagt ikke mulig for alle, men det er verdt et forsøk dersom du har mulighet for det.

Prioriteringer

Hvis du er vant til å kjøpe hva du vil (slik som meg), kan det være vanskelig å snu om tankegangen til å plutselig sette av penger frem for å shoppe. Men det går så lenge du virkelig går inn for det, trust me. Du trenger ikke stoppe helt opp med å spise ute eller kjøpe deg et nytt klesplagg, men heller være litt ekstra obs på prioriteringene dine. Prøv å dropp morgenkaffen du alltid kjøper på Waynes Coffee eller Sushien du alltid kjøper til lunsjen, du kan tross alt lage både kaffe og lunsjen din hjemme å ta med!

Kjøpe eller spare

Noen ting er verdt å bruke penger på, mens andre ikke. Morgenkaffen jeg nevnte ovenfor blant annet, den kan droppes. Du vil bli overrasket over hvor mye penger du kan spare på småting som dette. På den andre siden, ikke kjøp småting bare for å kjøpe; for eksempel billige produkter som du egentlig ikke er fornøyde med. Selv har jeg erfart at billige produkter med dårlig kvalitet ikke lønnes, for jeg ender alltid opp med å kjøpe dette opptil flere ganger – når jeg egentlig kunne kjøpt meg noe med god kvalitet som ville vart i mange år.

Har du noen gode tips til å holde styr på økonomien sin?

 

1 kommentar
    1. Mange gode tips<3 Er egentlig veldig dårlig til å holde styr på pengene mine, og jeg skjønner aldri hvor de blir av, haha. Tror jeg bør begynne å planlegge litt mer før jeg går til innkjøp på nye ting!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg