Mine beste studietips

♥ Først og fremst, les nøye gjennom teksten. Det er viktig at du forstår oppgaven som er blitt utgitt, samt at du forstår teksten du leser. Kanskje det viktigste punktet på hele listen. Om du klarer å forstå oppgaven og teksten, vil du mest sannsynligvis klare deg veldig bra. Så lenge du ikke missforstår teksten har du kanskje allerede der, sikret deg en karakter.

♥ Noter! Det har jeg lært meg siden jeg var liten. Alltid ta notater fra det du leser i. En forskning viser faktisk at de som tar notater oftest husker bedre enn de som ikke har tatt notater. Selv har jeg en veldig dårlig hukommelse, og tror faktisk jeg aldri hadde klart meg uten notatene mine. Jeg tar til og med notater til blogg innleggene mine for å huske hva jeg skal skrive og hvordan jeg skal få formulert meg på best mulig måte.

♥ Få i deg nok søvn. Åh gud, det er virkelig lettere sagt enn gjort, jeg har vært der. Som regel sitter jeg langt ut på natt for å pugge mest mulig, noe som ikke funker overhodet. På eksamensdagen vil jeg være utmattet og trøtt, som forverrer formuleringene mine. Jeg vet ikke om dere også har merket det? Bestem deg en tid du skal legge deg på, og fullfør det. Sørg for at kroppen får 8 timers hvile før eksamens dagen.

♥ Ta gjevnlige pauser. Om dere tenker nøye etter, fikk vi friminutter på skolen, det var for å samle opp ny energi til neste klassetime. På akkurat samme måte skal vi samle opp ny energi til neste side av boken. Det gjelder å jobbe hardt, men også på en fornuftig måte. Vi vil utnytte alt vi kan for å få hode til å jobbe på den mest effektive og beste måten. Ta deg småe pauser for hver time/halvtime, pausen trenger ikke vare mer enn 10 minutter før kroppen din har samlet ny energi.

♥ Gjør noe som får deg til å slappe av. Som sagt må du ta små pauser under jobbingen. I den tiden ville jeg gjort noe som gjør meg glad, kanskje gå en tur. Eller blogge sånn som jeg gjør nå. Gjør noe som får deg på andre tanker.

♥ En kopp te eller kaffe. Trenger jeg si mer her? Jeg har alltid noe snacks eller godt å drikke vedsiden av meg når jeg jobber. Dette gjelder ikke bare skolearbeid, men også bloggen og min ordentlige jobb!

♥ Eksamensrelevante spørsmål! Åh, det er så viktig. Pugg på de gamle eksamens oppgavene, for som regel vil det komme noen liknende spørsmål som det. Gjerne få en venninne til å teste deg, ingenting er bedre enn et team work!

♥ Bruk markeringstusjen flittig. Finn deg tre farger basert på hvor viktig notatene er: mindre viktig, viktig og veldig viktig. Dette gjor jeg på vidregående skole, og tegnet over alt læreren sa var nyttig til eksamen!

♥ Følg med i undervisningstimene. Når du først har klart å komme deg på skolen, kan du i det minste følge med å få noe nyttig ut av timen. Ellers kunne du like godt blitt hjemme å sovet. Mitt beste tips her er egentlig å skumlese gjennom stoffet dere skal gå gjennom, dette vil gjøre at du unngår å sitte helt blank frem til timen starter.

Flere enn bare meg som har eksamen snart? Jeg har blant annet eksamen denne måneden i norsk, og tenkte derfor det var en ypperlig mulighet å dele mine beste studietips. Gjerne del dine!

15 kommentarer

Siste innlegg