Et innlegg på min egen dialekt – kordan dialekt har du?

MARBLE EVERYWHERE

Føles merkelig å ikke skrive på bokmål, i og med at æ gjør det vær eneste dag. Men siden mange spurte om det, why not? Æ utfordrer alle til å kommentere en liten setning på dokkers dialekt – hadde vært dødsmorsomt å se! Når vi snakker om dialekter, så har det sæ desverre sånn at vi finnmarkinga ofte høres jævli grinat ut. Haha, tro mæ. Vi gjør det. Selvom vi egentlig bare e glad. La oss ta et eksempel: søringer når dem sier hei: “hææææææææææi” ja, det høres ut som at det kommer en liten “æ” bokstav med, nettopp fordi dem høres overlykkelig ut når man møter dem. Så kommer oss finnmarkinga å møter søringan “heia” og tenk dokker en ned-dypanes tone enda.. – uansett kor mye vi smile mens vi sir det, høres vi sint ut. Ikke meninga altså.. ♥ Vi finnmarkinga e veldig glade menneska, bare gi oss en sjansje.. haha!!

18 kommentarer
    1. Haha, æ daue! Du har et godt poeng der! Æ snakke jo næstn akkurat likedan som dæ, æ. Hadde av en eller ainna grunn ikje fådd me mæ at du va fra Finnmark! Kor e d du bor hænne? Haha, skriv heller aldri på dialekt ainna enn når æ skriv meldinge, og på snap. Går liksom litt fortere å skrive på dialekt 😛 Ha en fin mandag snuppa! 🙂

    2. Haha, så morsomt! syntes det er så rart å skrive på dialekt, men i grunn er det enda rarere å skrive på bokmål :-S okei, nå skal jeg skrive på min dialekt. Hei, eg hetar Henriette Celin, og eg kommar fra Bærgen. Eg e 20 år, og elskar å synge, spille gitar, danse, og holde på med teatar. E faktisk veldig glad i å snakke andre dialektar ellars, og følar at eg mestrar Kristiansand dialekten ganske godt, hehe. Huff, dette så kjempe snålt ut nedskrevet xD

    3. Bergensergenser: Åh bergens dialekta <3 haha, syns den er litt vanskelig å skjønne til tider!! Veldig likt Kristiansand syns jeg.. men nå har jo ikke jeg hørt kristiansandsdialekt og bergensdialekt veldig lenge 😀 hehe! Haha 😀 Så sinnsykt rart å få kommentarerer med masse forskjellige dialekter på - men GØY 😀

    4. Alle lenger nord enn Trøndelag høres sure ut 😛 Sjølv e eg fra Kvinnherad uten for Bærgen, og prata dermed den dialeketo. Vi bruker veldig mye O bak ord, slik som:
      Kake – Kako
      Bil – Bilo
      Fotballagene – Fotballago
      Panne – Panno
      Nese – Neso
      Ja, du skjønner sikkert poenget mitt 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg