40.000,- er det verdt det?

Har jeg noen lesere som ønsker å dra på språkreise / evt en mor/far som vurderer å sende barna sine, men usikker på om de vil bruke så mye penger? Da burde du fortsette å lese dette innlegget.


“40.000,- for en USA tur, jeg kan like godt ta med hele familien dit” er det mange som tenker. Jeg skjønner hvorfor, absolutt. Prisen er latterlig dyr, men også latterlig verdt det. Nå sitter jeg her, 21 år gammel, og tenker tilbake på lille 16 årige Benedikte som dro på språkreise til Orlando. Jeg fikk karakteren 2 i engelsk når jeg gikk ut fra 10`ende klasse. Jeg hatet fremføringer og innleveringer på engelsk. Det var min største skrekk, som endte med å skulke ufattelig mange engelsk timer. Selv var jeg ikke særlig keen på å dra på språkreise. For ja, om jeg skulle, så ville jeg bo sammen med bestevenninnen min. Hvorfor? jo, så slapp jeg prate engelsk.

Med mye om og men, dro jeg. Gjett hvem som møtte meg på flyplassen i USA? Langt ifra bestevenninnen min, eller en norsk klasse som jeg skulle bo på villa sammen. Helt alene satt jeg plutselig i et hus med Rhonda & John, den nye vertsfamilien min! Jeg sa ikke et ord, jeg nikket og smilte i 1 uke. Jeg hadde så ufattelig mye på hjertet, jeg hadde så mye jeg ville fortelle de. Hvordan skal man snakke med engelske folk når du ikke kan engelsk? Jeg var i Orlando hos vertsfamilien min i 1 månede, det er klart jeg måtte starte å prøve. Jeg måtte jo snart få i meg mat jeg faktisk liker, spørre hvor jeg kunne vaske klærne mine og når klokken de skulle kjøre meg til skolen. 

Det kom et punkt på denne reisen, hvor det å “feile” ikke var galt. På skolen hjemme i Norge kan gjerne medelever le av deg, dersom du sier noe feil / ikke forstår. Nå var jeg endelig i trygge hender hvor alle ville mitt beste. Istedenfor å le av meg, rettet de på meg. Istedenfor å fortelle meg hvor dårlig jeg var i språket, så de forbedringene og pushet meg. Dette var ikke det beste en gang, det beste var å ikke føle seg alene. Over halvparten av alle som var med, lå på samme nivå som meg. Hvorfor drar man på språkreise? Jo, selvfølgelig opplevelsen og alle de nye vennene man får for resten av livet. Men fremst av alt, for å lære engelsk. Klarer dere gjette hvilken karakter jeg har i Engelsk nå på vitnemålet? Gjett, så avslører jeg det imorgen ♥ 

4 kommentarer
    1. Det virker så utrolig gøy. Som en skikkelig opplevelse. Men ser den med at man blir litt innesluttet i starten når man ikke kan særlig mye engelsk. Jeg gjetter at du har 5 eller 6 i engelsk på vitnemålet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg