Fototips: eksponeringstriangelet

Først vil jeg starte innlegget med å si at jeg er amatør innen kamerabruk. Nettopp derfor velger jeg å skrive dette innlegget. Litt til meg selv, slik at jeg kan dra innom
kategorien for å minne meg selv på “reglene”, og litt for at dere skal kunne lese gjennom triksene. Gjerne kom med noen innspill dersom noe ikke skulle stemme,
eventuelt kom med andre tips jeg kan ta med vidre gjennom tiden som blogger. For meg spiller gode bilder en viktig rolle, og vil derfor bli bedre på det.

I dette innlegget vil jeg gå gjennom de mest grunnleggende tallene og uttrykkene vi ofte møtet på når det kommer til speilreflekskamera. Autofokus fungerer godt,
og det er noe man selvfølgelig kan bruke. Selv foretrekker jeg de manuelle eksponeringsprogrammene. Føler bildene blir hundre ganger finere med det. Mitt mål
med kategorimappen “fototips” er å bli flinkere på forståelse med kameraets innstillinger. Jeg er åpen for alle tips og triks, legg gjerne igjen en kommentar!

 

1. ISO 2. lukkertid 3. blender

ISO

Ved å høyne ISO-tallet oppnår du kortere lukkertid, noe som igjen gjør at du kan ta skarpe bilder i svakt lys uten å bruke stativ eller blits. En kort lukkertid fryser
bevegelser som gjør at du nettopp kan gjøre det. Når solen skinner har du nok lys slik at du kan bruke det laveste ISO-tallet på kameraet, altså 100. Lavt ISO-tall vi
gi den beste bildekvaliteten. Er du innendørs eller tar bilder på kveldene (mørke omgivelser) bruker du høyere ISO, den går som oftest fra tallet 100 og opp til
6400. Ulempen med å bruke høy ISO er at det kan bli kornete eller mye støy i bildet, ISO 100 vil absolutt gi den beste bildekvaliteten, og så lenge ISO100 er mulig
å bruke, vil jeg anbefale det. Her har jeg lagt til 2 bilder for å illustrere. Det til venstre er tatt med ISO100 i dagslys, mens det til høyre er tatt med ISO3600 i
mørkere omgivelser.

Lukkertid

Eksponeringstiden/lukkertiden, er hvor lenge kameraet utsettes for lys når du tar bildet / hvor lang tid det tar å ta bildet. Jo kortere eksponeringstid, jo mindre lys slippes
inn. Jo lenger eksponeringstid, jo mer lys slippes inn. Derfor må du ha en tregere eksponeringstid dersom du er i mørke omgivelser. Lukkertiden er også viktig å ha i
tankene dersom du skal ta bilder av motiver som står stille, eller som beveger seg. Om du for eksempel skal ta bilde av et dyr, må du bruke en kort eksponeringstid.
Igjen, om dette er i mørke omgivelser må du også høyne ISO-tallet for riktig lys. Her har jeg lagt til 2 bilder for å illustrere. Bildet til venstre er tatt med eksponeringstid
på 1/3000 – hunden står stille. Bilde til høyre er tatt med eksponeringstid 1/100 – hunden beveger seg. Som du kan se på bilde til høyre, så er eksponeringstiden så
lang, at kameraet ikke klarer å fryse bevegelsene som skjer.

Blender

Blenderåpning er en åpning inne i objektivet som avgjør hvor mye lys som skal slippes inn, ettersom hvor stor eller hvor liten blendertall du har. Blenderåpningen
påvirker dybdeskarpheten i bildet ditt. Med stor blenderåpning blir det en liten dybdeskarphet som igjen fører til skarp bakgrunn. Med liten blenderåpning
blir det en stor dybdeskarphet som igjen fører til uskarp bakgrunn. Her har jeg lagt til 2 bilder for å illustrere. Bilde til venstre er tatt med blenderåpning f1.4.
Bilde til høyre et tatt med blenderåpning f1.8. Her ser du en stor forskjell: bildet til høyre har en lav dybdeskarphet, mens bilde til venstre har en høy
dybdeskarphet.

Som dere la merke til, så påvirker ISO`en, lukkertiden og blenderen hverandre. Dersom du endrer tallet på en av de, må du endre en av de andre også, om
ikke begge. Disse tre kalles for eksponeringstriangelet, noe som er en viktig ting å vite hva er.

15 kommentarer

Siste innlegg