5 tips: energi ut dagen

Tenkte å starte dagen med å gi noen tips til deg som føler at energien er slukt fra deg. Til vanlig er jeg en utrolig aktiv jente som elsker å løpe turer, trene styrketrening og
ta meg tid til venninner, jobb og husarbeid. En helt vanlig dag for meg, og sikkert en god del av dere også. Det kommer dager hvor dette tar på, og du kanskje føler for å
droppe husarbeidet. Hvordan skal du holde ut en hel dag dersom man blir utslitt hele tiden? Før sleit jeg veldig mye med nettopp dette, men det har sine små nøkler til
å holde energien oppe.

1. Luft tankene Bare for å få en avkobling, vær sosial. Ta for eksempel en telefonsamtale med en god venninne. Det å ha kontakt med andre mennesker
kan gi masse ny energi.

2. Tenk positivt – Om du føler deg stresset og trøtt kan en kjapp titt på et mentalt bilde av noen eller noe som gjør deg glad gjøre deg mer pigg, og sprøyte ut
litt endorfiner i kroppen. Å tenke positivt gjør at vi opplever liver som bedre, og vi blir lykkeligere. Fokuser på de positive tingene, og nyt det livet du lever.

3. Bevegelse – Mitt beste tips er treningsøkt tidlig på morgenen. Elsker følelsen av å være ferdig med treningen og har hele dagen forran meg til å gjøre andre
ting. Powernap gjør meg ekstra sløv om dagene, derfor velger jeg heller å gå i bevegelse dersom jeg kjenner trettheten snike seg innpå. Litt tøy og bøy, spasertur
eller bare trekke frisk luft.

4. Ta pauser –  Det er viktig å ta små pauser slik at du får fylt opp energilageret ditt. Dersom du har mye å tenke på, kan det være lurt å ta seg en spaser tur
eller lese en bok i 30 minutter. Steng alt annet ute.

5. Drikk – Både vann, kaffe og grønn te funker supert på meg. Jeg har blant annet en jobb hvor jeg må opp klokken 05:45. En kopp med kaffe fyller energien
min mer enn man skulle trodd. Utover jobbdagen sørger jeg for å drikke rikelig med vann. Viste du at vi mister utrolig mye vann gjennom svette og pust?
Tørste kan lett føre til sløvhet og trøtthet, derfor er det utrolig viktig å fylle opp lageret igjen.

Selvfølgelig er det også viktig å tenke på et sunt og godt kosthold, samt rikelig med søvn slik at dette ikke er noe du får mangel på. Sørg for å ha en jevn
og fin døgnrytme, stå opp og legg deg til samme tid vær dag – bare det er en veldig god start for å holde på energien ut dagen.

Har du noen tips?

12 kommentarer

Siste innlegg