Snikksnakk – sponsede innlegg

I dette innlegget tenkte jeg å fortelle dere litt om mine sponsete innlegg. For som blogger får jeg ting sponset, det skal jeg ikke legge skjul på. Men hvert innlegg hvor jeg legger til en kommentar “innlegget inneholder annonselenker”, blir det hat.  Jeg syns det er rart, for dere elsker å se outfit bilder og dere elsker å se hvordan jeg sminker meg. Men dersom noen av klærne mine er sponset, da er plutselig innlegget veldig uinteressant for dere. Istedenfor fine kommentarer byttes det ut med at “dette har du skrevet kun for penger”. Vet dere hvor mange timer som ligger bak sponsete ting?  Det er ikke slik at jeg får en overraskende pakke i posten uten aning på hva det er, og skriver et innlegg til dere. Nei for all del ikke. Før jeg blir sponset ting, snakker jeg med de som eventuelt tar kontakt med meg. Vi diskuterer hvordan vi skal gå fram. For å si det enkelt og kort: mange selskaper har tilbudt meg å reklamere for produktene demmes, deretter sender de meg et referat på hva jeg skal si om produktene de sender meg. Tror dere virkelig jeg sier meg enig til dette? Aldri. 

Det er dette jeg mener vi diskuterer oss frem til. Jeg er en ærlig person, og som jeg pleier å si til selskapene, jeg sier ikke at produkter er bra – dersom jeg ikke syns det. Og det får selskapene leve med. Ellers ønsker jeg overhodet ikke bli sponset. Å få penger for å lyge til dere er ikke verdt en eneste krone, det er takket være dere som gjør at bloggen min er slik som den er. Det er takket være dere at jeg kan gjøre det jeg gjør. Det er takket være dere at dette er en del av jobben min. At sponsete innlegg kommer en gang i blant er dere nødt til å tåle. Dette er tross alt en del av mitt levebrød. Det er jobben min, og jeg er nødt for å gjøre det i blant. Jeg håper dere skjønner det, og det er noe jeg ikke kan slutte med uansett hva. Men det finnes løsninger og det finnes mange muligheter ved bloggen. Jeg kommer aldri i situasjonen hvor jeg har så lite penger at jeg er nødt for å trå til en hvit løgn for dere med sponsete ting. Det har aldri skjedd, og kommer aldri til å skje. 

Om jeg syns produktene som blir tilsendt meg er gode produkter, anbefaler jeg dem vidre. Om de er sponset eller ikke. For her ligger problemet, om jeg viser dere en foundation jeg selv har kjøpt – da er det ok. Men om den er sponset, så er det overhodet ikke greit. Jeg har reklamert for Makeupmekka for en stund siden, og ja – jeg elsker sminkekostene de har. Jeg syns de er bra. Sminken derimot – ikke noe særlig for meg. Bestevenninnen min elsker sminken fra makeupmekka, og hater sminkekostene. Alle har sine ulike meninger om ting. Så kanskje ikke alle mine sponsete produkter faller i smak hos dere, men jeg sier iallefall mine ærlige meninger om hvordan jeg oppfattet produktene. Jeg trodde det var det viktigste? Hva skal jeg svare når dere spør om jeg kan lage sminkevideo, når jeg elsker øyenbrynspudderet mitt som er sponset? skal jeg bruke en jeg selv har kjøpt, men som er mindre god for å unngå hatet? Det er en litt vrien situasjon for meg, og jeg vet ikke helt hva dere ønsker.. 

 

9 kommentarer
    1. Jeg synes det er teit av de som ikke takler sponsede innlegg, for selvfølgelig får bloggerne sponset ting. Hva tror de kjendisene gjør da, at de kjøper alt de har på seg? Nei, det blir for dumt 🙂 Liker bloggen din og synes du skal fortsette med sponsede innlegg! Håper du får en fin mandagskveld!

    2. Synd å si det, men jeg tror faktisk det handler om ren misunnelse, om ikke direkte så i alle fall indirekte. For det er så mange der ute som hater bloggere fordi bloggere er sånne late Barbiedukker som bare får alt slengt ned i fanget sitt. Og hvorfor provoserer det dem? Jo, fordi det innerst inne, enten de vil innrømme det eller ikke, så ligger det et lite ønske om å selv være den som bare sitter og mottar.
      Nå er jo jeg blogger selv og vet at virkeligheten er en helt annen. Å blogge tar mye mer tid enn de fem minuttene det tar å lese hvert innlegg. Men det er jo den illusjonen folk ser ut til å ha.
      Sponsede innlegg har jeg dog ingen erfaring med. Jeg har fått noen sponsortilbud, men har takket nei til dem alle fordi jeg ikke er komfortabel med å utgi personalia om meg selv.

    3. Tror nok mye av dette omhandler misunnelse, dessverre. Utrolig teit av dem som leser bloggen. De burde jo ha litt mellom ørene og skjønne at ikke alt kommer på et sølvfat. Ikke fått noen slike kommentarer selv enda, men min blogg er fersk og bare blitt sponsrt en eller to ganger foreløpig, hehe. Stå på, fin blogg 🙂

    4. Så lenge du sier at produktet er sponset, burde ikke folk legge seg noe opp i det.
      Selvsagt er det viktig at du har testet produktet du skriver om og er ærlig med hva du skriver. Ellers blir det bare for dumt. Lykke til videre.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg