Fra kjærester til samboere

Til de av dere som ikke fikk det med dere, så har jeg (kjæresten til Benedikte) tatt over bloggen nå som hun er sykemeldt. Jeg håper, og regner med hun er tilbake i morgen! 

Det var mange som lurte på hvordan det var å gå fra kjærester til samboere, og jeg kan tenke meg hvorfor dere spør! For ja, det gikk veldig kjapt i svingene. Det tok ikke lange tiden fra da vi ble kjent med hverandre, til å plutselig være kjærester, og dermed samboere. Alt på under 1 år. Det er nesten sinnsykt når man ser tilbake på det. Vi rakk aldri være et kjærestepar uten å være samboere, men jeg ønsker like vell ta opp temaet, nettopp fordi jeg lærte så ufattelig mye under den tiden. Når det er sagt, angrer jeg ikke et sekund, og jeg er evig takknemlig for at jeg traff denne jenta.

En ting jeg merket med Benedikte, var måten hun fikk meg til å føle meg trygg på. Jeg følte meg trygg i alle situasjoner. Og jeg tror det er ekstremt viktig i et forhold, nettopp det å være trygge på hverandre. Vi har nå bodd sammen i nesten 6 år, så noe må vi jo ha gjort riktig, er dere ikke enig?! Jeg vil uansett trekke kommunikasjon frem som et viktig punkt, uansett hvem du skal bo sammen med. Vær klar på hvilke rutiner og regler du ønsker å ha, men heller ikke glem at du har en annen enn deg selv og lytte til nå også. Kompromisser blir din bestevenn fremover! 
 

..3 VIKTIGE PUNKTER Å TENKE PÅ!

1. Økonomi.

Jeg tror verken jeg eller Benedikte har hatt noe problemer med å tenke på hverandre når det gjelder økonomi. Vi begge har hver vårs sparekontoer som vi selvfølgelig holder for oss selv. Men de pengene som ikke er satt i sparekontoen er felles! Jeg er i hvert fall svært fornøyd med at vi har en såppas “felles” økonomi. Vi tenker ikke så veldig mye over om hvem som kjøper maten den ene dagen, fyller bensin den andre dagen eller kjøper snacks den tredje dagen. Det har liksom ingenting å si for oss. Det eneste målet vi har sammen, er å spare mest mulig penger sammen for å kunne kjøpe oss det huset vi alltid har ønsket oss. 

2. Alenetid.

Akkurat dette punktet slet vi faktisk litt med i en liten periode. Men jeg tror vi slet litt på grunn av den lille hybelen vi hadde, vi satt liksom oppi hverandre hele tiden. Men på et eller annet merkelig vis klarte vi heldigvis å sette våres egne soner. Ikke glem deg selv og vennene dine bare fordi du har funnet deg en kjæreste!

3. Rot, rot og rot

At den ene partneren roter skal du ikke se vekk i fra. Det vil alltid oppstå en situasjon som kommer til å irritere deg grønn, tro meg. Det skal jeg ikke legge skjul på! Sminken til Benedikte gjør meg for eksempel gal, men jeg vet også at sokkene mine som er spredd rundt om i huset ikke er noe bedre, haha! Her gjelder det rett og slett å finne tonen med hverandre, og ha litt forståelse. Dersom det gjelder latskap, føler jeg det er greit å kanskje komme med den strenge tonen. Men om du vet partneren din har hatt mye å tenke på/mye jobb – syns jeg du kan rydde vekk det lille av sminken til dama de, eller plukke opp de sokkene som ligger spredd rundt om i huset! Man kan være litt gode med hverandre også, være et team.

Hvordan har det vært for deg/dere å gå fra kjærester til samboere? 

15 kommentarer
    1. Hvorfor skal til og med du fremstille forholdet deres så sykelig perfekt? Kan det ikke for en gang skyld komme en blogger som er ærlig? Jeg dør av denne overfladiske bloggen.

    2. Victoria Larsen: Hei Victoria! Haha, så morsomt å høre! Kan tenke meg det var noen punkter som man kunne kjenne seg igjen i 😀

      Kjente deg faktisk igjen her i kommentarfeltet etter å ha hjulpet Benedikte med bloggen til tider! Koselig!! Ha en fin kveld videre duu.

    3. Men hva gjør dere dersom den ene partneren går blakk i måneden? Må Benedikte da overføre fra sparekontoen eller hjelper du til?

    4. Anonym: Hei Anonym.. hadde blitt glad med navn 🙂
      Da hjelper jeg gjerne til så langt det rekker, så hun heller får spart. Jeg vet hun hadde gjort det samme. Heldigvis har ikke dette skjedd, da vi faktisk har en plan på dette 🙂

    5. Bra innlegg! Godt å skrive ned erfaringsbasert matriale som vi lesere kan ta til oss :)!
      Jeg og typen har i januar vært sammen i 3 år, men vi bor hver for oss pga studier osv. Men vi flytter vell inn i en leilighet før eller siden 🙂

    6. Åh herlig innlegg! Mitt tidligere forhold var veldig slik – vi holdt på nesten et år før vi ble sammen og da flyttet vi sammen et par måneder etter og bodde sammen i 2 år. Nøkkelen er kommunikasjon, uten tvil <3 Dere er så fine sammen!

    7. For et flott innlegg! Jeg og kjæresten min har nylig blitt samboere etter å ha vært sammen i 3 år, og det fungerer veldig fint. Vi bor i ei ettroms-leilighet, men likevel sitter vi hver for oss med hver våre gjøremål flere ganger i løpet av dagen slik at vi ikke er oppi hverandre 24/7. Da tror jeg vi begge hadde blitt gal, haha!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg