Gir dere peng til tiggere?

Siden jeg flyttet til Kristiansand og reist mye gjennom Oslo det siste året, har jeg kommet over et par tiggere. Jeg ser de, og kommer alltid i en vurderingsprosess. Skal man gi penger til tiggere? Burde jeg heller gå å kjøpe mat til de? Eller skal jeg fortsette å gå forbi dem? 

For litt siden satt jeg alltid med tankene om at dette var tiggere som virkelig trengte hjelp, jeg hadde vært innom butikken å kjøpt meg litt snacks til helgen og fikk typ 40 kroner tilbake og tenkte raskt at disse 40 kronene heller kunne gå til tiggerne som trengte dem mer enn meg. I det jeg går mot tiggeren som jeg vurderer å gi disse 40 kronene til, overhører jeg to eldre mennesker snakke. De snakker om hvor synd det er å lure mennesker på denne måten; få oss til å tro de er fattig, men egentlig går pengene til en annen person. Man kan jo selvfølgelig ikke tro på alt man hører, men i dette tilfelle valgte jeg å undersøke det nærmere. En annen ting som fikk meg til å stusse noe vanvittig mye, var at i det øyeblikket jeg setter meg ned på benken for å søke opp dette – tar tiggeren opp en Iphone 6. EN IPHONE. I tillegg sigaretter. Hvordan i svarte kan en tigger ha råd til en iPhone?

Jeg droppet i dette tilfelle å gi tiggeren penger. 

Noen måneder senere reiste jeg fra Gol-Oslo, og ankom Oslo sent på kvelden. Jeg tar toget og er på vei til hotellet. På veien mot hotellet oppdager jeg en gruppe med tiggere som står og røyker, drikker alkohol, holder på iPhonene sine og ser lite bekymret ut. Man begynner jo i dette sekundet spesielt å lure? Jeg har i hvert fall etter denne hendelsen vurdert om jeg skal fortsette å gi ut penger eller ikke. Jeg har absolutt ingen ting i mot tiggere, og nei, dette handler ikke om å være rasist som mange helt sikkert vil påstå. 

16 kommentarer
    1. jeg ELSKER når du tar opp temaer som dette..
      kanskje viktig å påpeke at ikke alle tiggere er slik? men jepp, opplevd det samme desverre. Så svaret mitt er nei 🙂 Gir aldri penger til dem.

    2. Er enig i at det er ikke alle tiggere som faktisk trenger pengene. Jeg gir sjeldent penger pga jeg er skeptisk til hva personen kommer til å bruke pengene til. Men jeg har gitt bort klær og mat og andre ting de kan ha bruk for. Det har jeg somregel levert til et hospits sånn at jeg vet at det kommer til noen som faktisk trenger det.

    3. Anonym: Jeg går forbi de fleste tiggerne i Norge, noe ganske mange andre også gjør. Jeg er sikkert på at DU er den samme person som alltid er her for å være negativ, vist dem har oppholdstillatese i Norge har dem garantert penger fra NAV som sosialstønad og dagpenger, disse folkene kan heller bruke dagene sine til å lære seg norsk å prøve å få seg en jobb isteden for å sitte utfor butikken å plager andre, det siesogså at de fleste tiggere tjenere mer på å sitte å tigge i Norge + dagpenger/sosialstønad, enn det politiet gjør i demmes eget hjemland.

    4. Jeg er enig i at det er ikke alle tiggere som faktisk trenger pengene.
      Jeg liker ikke å gi penger til tiggere. De må jobbe.

    5. Æ e veldig enig med dæ! Man ser heldigvis litt lettere kem som e uteliggera på ordentlig, så da e det best å gi litt mat til dem, eller som du sir å gi til organisasjona 🙂

    6. ja, er mange som har masse penger, men tigger likevel! trist for de som faktisk trenger de.. for er ikke lett å vite hvem man skal gi til. gir sjelden jeg også!

    7. Hmm ikke vet jeg, men er nok ikke så svart hvitt som du skal ha det til. Pengene i kreft foreningen går vell like mye til en “høyere makt” som du kaller det.

    8. Emma Olsen: Nei, altså, det er derfor jeg spør dere lesere. Min opplevelse var utrolig uheldig med tiggere. Og etter så masse penger som jeg har gitt ut til de – håper jeg jo på at det finnes noen her som kanskje har opplevd tiggere som virkelig trenger pengene. Eller opplevd andre type tiggere enn hva jeg har møtt på. 🙂 Jeg vet som sagt ikke hvordan det fungerer.

    9. Ja det kommer litt an på hvordan man ser på det. Vil vell si at 90% av tiggerene du møter på vil falle under uheldige kategorien, men samtidig så trenger de virkelig pengene. En narkoman som tigger vil antageligvis bruke pengene på narkotika, så gir du han penger støtter du han i missbruket. Samtidig var det et dumt valg han tok for mange år siden, og hvis han ikke får dop, kan han like så godt dø av det som sult. En person som tigger og er knyttet til mafiaen, må gi vekk alle pengene sine på slutten av dagen. Men hvis de ikke gir “sjefen” penger får det også konsekvenser. Romanerene sender det til hjemlandet og bygger hus, men det har nok en eller annen konsekvens hvis de heller ikke får penger.
      Så altså jeg tror ikke du kan finne den tiggeren du leter etter i Norge. Vi har et så bra system og det er disse som ofte faller utenfor systemet. Men selv om de er knyttet til en høyere makt, og man støtter noe ondt samtidig, så hjelper du den personen, den dagen, med å få det bedre. Selv om det kanskje ikke virker som bedre for oss.. ? Litt sånn jeg tenker hvertfall

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg