10 Things I Learnt From Moving + A Few Tips

· LIFE LESSONS YOU LEARN
FROM MOVING ·


❅   ❅   ❅

Jeg har flyttet ganske mange ganger i livet mitt, både korte og lange strekninger, frem og tilbake. Flyttet sist fra Finnmark til Kristiansand hvor jeg bor nå! Bare å høre ordet flytting, suger pusten ut av meg. Husker enda første gang jeg og kjæresten skulle flytte. Vi pakket alt sammen ned, og fikk så vidt plass i bilen. Ikke hadde vi kontroll på hvor vi hadde pakket ned de forskjellige tingene heller. Vi fant fort ut at vi eier mer enn hva vi først trodde. Det var nærmere grusomt. Og vi måtte gjøre alt om, noe som tok oss mange timer. Det positive, er at vi i ettertid har skjønt hva vi gjor rett og galt. Hvis du skal flytte om ikke så lenge, anbefaler jeg deg sterkt til å lese innlegget!

1. Du eier mye mer enn hva du tror du gjør. Hvis du tror du trenger 20 esker, kjøp 30. Vil anbefale deg og kanskje sende noe i posten i tillegg! Det er noe jeg har tatt godt i bruk.

2. Start organisering tidlig. Begynn gjerne noen måneder eller uker før selve flyttingen starter. Pakk alt ned i esker og skriv hva eskene inneholder. Dermed er det også lett dersom du skulle få bruk får tingene tidligere!

3. Ta kun med deg nødvendige møbler. Her er det bare å tenke seg godt om. Hva er det du virkelig trenger? Du trenger en seng og noe å sitte på. Annet kan du bestille! Igjen, når vi snakker om bestilling. En sofa tar år og dager før den kommer, så jeg ville bestilt med engang jeg hadde fått datoen på når jeg kunne flyttet inn i huset. Selvfølgelig, det aller lureste kan være å ta med seg mest mulig møbler – men da må du også tenke på frakten (som også er veldig dyr). Som sagt: jeg ville solgt alt jeg hadde hatt, og kjøpt meg noe nytt dersom jeg skulle flyttet veldig langt.

4. Ikke begynn å pakke dagen før. Vært der, gjort det, og la meg fortelle deg. Kjøkkenet er desidert din største fiende her, for det tar virkelig flere timer å sortere alt ut. Jeg tror jeg brukte rundt fire timer på å sette alt i esker, ta vekk det gamle vi ikke skulle ha med oss osv.

5. Marker eskene tydelig. Som jeg nevnte litt ovenfor, skriv på eskene hva de inneholder. For eksempel “kjøkkenting” “interiør” “klær” osv. Vil også anbefale å tape eskene så godt som mulig. Hvor mange tape ruller brukte jeg? hm, det gikk godt over to ruller. Tror jeg nærmet meg den fjerde rullen da hele pakkingen var unnagjort.

6. Ikke si nei til hjelp. Jeg vet hvor vanskelig det er å be om hjelp, jeg vet det så inderlig godt. Men som regel er det alltid noen snille mennesker der ute som tilbyr seg å hjelpe. Og da vil jeg anbefale deg å takke ja!

7. Leie en varebil eventuelt få noen med tilhenger til å kjøre deg dit du skal. Da vi bodde i Gol måtte vi ha en stor lastebil for å få med oss det vi ønsket hjem til Finnmark (veldig dyrt etter min mening)! Så jeg vil kanskje helst anbefale en liten varebil evt tilhenger for å få fraktet de viktigste møblene.

8. Ta bilder. Jeg pleier alltid ta bilder av hele leiligheten før jeg flytter inn og ut, dette er for å kunne se tilbake på flotte minner, men også for å kunne bevise at jeg levnet leiligheten like hel som det den var da jeg flyttet inn.

9. Få i deg nok søvn og slapp av selv om det kan være hektisk. Du jobber så mye hardere og bedre etter noen timer på øyet! Kroppen vil ikke samarbeide like godt med deg, dersom den verken har fått vann, mat, søvn eller en tid for seg selv.

10. Tenk smart. Har du mye klær/interiør du vet ikke vil bli brukt? Send det til noen som trenger det. Hvorfor bruke tid og energi på pakking når du aldri vil trenge det? Jeg gidde vekk rundt 5 poser med nesten helt nye klær sist gang jeg flyttet, og gudene må vite hvor mye mamma blant annet satt til sides.

Noe du ønsker å legge til? Hyl ut!

10 kommentarer

Siste innlegg