7 Tips For A Happier Work-Life Balance

· HAPPIER WORK-LIFE ·
7 TIPS ↓

Følelsen av å være overveldet er mer normalt enn det du tror, og det er ikke alltid like lett å holde styr på jobblivet. Noen ganger blir det for mye, og det er fordi du ikke har funnet balansen i det. Jeg husker spesielt meg selv i min første jobb, jeg gikk på en skikkelig smell. Men etter mange år ute i arbeidslivet sitter jeg med noen erfaringer jeg kan gi vekk videre. Tenker ihvertfall å dele 7 tips som kan gjøre jobb livet enklere for de av dere som sliter. ♥

1. BANISH TIME SAPS

Hvis du sliter med å rekke alt, sjekk hva du bruker mest tid på. Personlig vet jeg at mailer og internett tar ekstremt mye tid hos meg, og i mange tilfeller ender jeg opp med å sitte på facebook å snakke med venninnene mine – frem for å prioritere innlegget jeg holdt på med. Dette er bortkastet med tid, og hadde jeg lagt vekk facebook, kunne blogg innlegget vært 30 minutter tidligere ute. Som blogger har jeg dette som en stor utfordring, og jeg vet hva jeg er nødt for å skjerpe meg på. Fokuser på de viktigste tingene, dermed ta det som er mindre viktig til slutt.

2. DONE IS BETTER THAN PERFECT

Jeg sier ikke nå at du skal slurve med arbeidet ditt, for det skal alltid utføres på en ordentlig måte. Men noen ganger er det bedre å bare få gjort det ferdig. Alt du utfører og alt du gjør, kan ikke alltid vært perfekt. Selv er jeg ekstremt opptatt av lyse og fine bilder på bloggen, men av og til er jeg bare nødt for å bite i det sure eplet. Jeg kan ikke stoppe å blogge gjennom hele vinteren bare fordi det er mørkt ute!

3. OUTSOURCE AND DELEGATE

Du tenker kanskje at du klarer det meste på egenhånd, men vi alle skjønner at noen ganger kan det bli for mye. Tenk over småting du som sjef, du som medarbeider, du som blogger, du som frisør kan gi videre til andre. Til andre som ikke har noe i mot å hjelpe. Jeg er evig takknemlig for mine venninner som stiller opp som fotograf til bloggen, jeg er evig takknemlig for mine kollegaer som orker å hjelpe meg med å telle kassen etter en stressfull dag. Det er ikke snakk om at du er en “dårlig” medarbeider eller “dårlig” sjef fordi du spør etter hjelp. Hvis dette kan lette på arbeidsdagen din – do it! Selv hjelper jeg gjerne mine kollegaer med et stort smil ♥ Om jeg kan gjøre dagen litt bedre for en annen, så er allerede dagen min også bedre. Håper de fleste tenker det samme!

4. GET ORGANISED

Om du har en veldig rotete plan på hva som skal bli gjort, eller et kontor som er ute av kontroll med forskjellige mapper og dokumenter – så taper du enormt mye tid. Jeg mener og tror du er veldig smart ved å ha ting på stell. Jeg er rimelig sikker på at du sparer enormt mye tid på nettopp dette. Det er lov å sette seg ned å sortere tankene litt, planlegge tiden. Det er en grunn til at du har 8 timer på deg – bruk de godt.

5. SAY NO

Noen ganger sier vi ja for ofte, og vi ender opp med å ha for mye å håndtere. Som jeg nevnte ovenfor – ikke vær redd for å spørre etter hjelp. Men vær heller ikke redd for å si nei. Før du samtykker i å ta på deg en ekstra oppgave, tenk litt over det. Klarer du å levere, uten å offre kvalitet? Veldig flott hvis du klarer å håndtere det, men det er ikke like bra dersom du leverer søppel på begge oppgavene fordi det rett og slett ble for mye.

6. RETHINK YOUR RULES

Nå må jeg ta meg selv og bloggingen som et eksempel. For jeg har satte meg en “viktig” regel som å besvare mailer fra rundt 08:00 – 10:00, altså i dette tidspunktet sitter jeg konstant på mailen min. Her besvarer jeg for eksempel sponsorer og driver rett og slett min egen lille business. Og denne regelen er helt ypperlig for meg. Hadde jeg ikke hatt den, ville jeg nok aldri hatt et eneste sponsor arbeid på bloggen. Men jeg har også hatt en regel som mer var en hindring. En regel om å blogge kl 08:00 om morgenen. Altså, hvem ser fresh ut så tidlig på morgenen? Ikke jeg ihvertfall! Da er jeg trøtt, og ikke har jeg nådd å ta kaffekoppen engang.. så den regelen var til null hjelp. Altså, det jeg prøver å si; noen ganger kan det være lurt å revurdere reglene dine.

7. SCHEDULE DOWNTIME

Når du drar hjem fra arbeidsplassen din, levne igjen arbeidet ditt der også. Ikke ta med deg tanker og følelser hjem. Jeg tenker ofte at dette kan være en utfordring for sykepleiere, leger og de som generelt jobber med mennesker. Da ser jeg gjerne for meg de som kanskje opplever det som er mindre hyggelig. Men om du ikke klarer å levne igjen arbeidet ditt på arbeidsplassen – så kan du raskt få en følelse på at du jobber 24/7, noe som igjen gir deg en følelse på overveldet og utmattet. Ingen god kombinasjon, dessuten heller ingen lykke i det. La jobb være jobb, og gled deg heller til en ny arbeidsdag. Vær spent og klar på hva som skjer neste dag. Vær utkvilt! Og når du er det, så vil jeg påstå at du har funnet lykken i arbeidet du gjør.

12 kommentarer

Siste innlegg