DIY Gingerbread Cookies

· VERDENS ENKLESTE PEPPERKAKER ·

Heihei, nå har jeg kommet meg i gang med julebaking! Dere aner ikke hvor mye jeg koser meg akkurat nå, i dette øyeblikket. Baking i jula gjør virkelig et under for julefølelsen. Lukten i hele leiligheta.. alt blir så mye bedre. Pepperkaker er en stor tradisjon, så derfor tenkte jeg å vise dere mine pepperkaker som jeg syns er enklest å bake. Jeg blir å bake de jeg vanligvis også lager, men disse trengs ikke så i kjøleskapet over natten – kun 30 minutter til avkjøling!
 

INGREDIENTS:

75g brun farin, 2ss lys sirup, 1ss mørk sirup, 1ss vann, 1ts natron, 1ts kanel, 1ts ingefær, 95g smør, 225g siktet mel
 

HOW TO:

Sett ovnen på svak varme og mål opp 75g brunt sukker og tilsett i kjelen. Neste steg er å tilsette både lys og mørk sirup sammen med sukkeret. Rør om, og tilsett: vann, ingefær og kanel. Husk og ofte sjekk til røren din, samtidig rør i den. Pepperkakedeigen skal ikke kokes på noen sett, det skal absolutt ikke begynne å boble. Så sjekk at røren kun blir varm. Nå kan du begynne å måle opp smør som også skal sammens med resten. Miks alle ingrediensene sammen med en tre skje, helt til du ser at røren ser fin ut. Legg til natron mot slutten før du heller i hvetemel. Mål opp mel, og tilsett litt etter litt i røren. Og husk: nå skal du trekke kjelen vekk fra platen. Når du har helt i hele melet, vil du se at det er like før den blir en ordentlig deig – endelig! Men la deigen avkjøles før du begynner å kjevle den ut! 

Nå er det må tide å rulle ut deigen, ikke for tynn, 3 mm er absolutt bra! Da slipper du problemer med å få opp formene dine. Nå er det også på tide å slå opp varmen på ovnen. Jeg hadde de på 180 grader. Sett mel på bordet, og ikke minst, mel på kjevlen og trill ut deigen! Begynn å kutte ut fe formene du ønsker, sett de på et stekepapir og inn i ovnen for 10-12 minutter! Når pepperkakene er ferdig kan du hive de på en rist, og begynne å dekorere ♥
 

 

Jeg valgte å ha noen pepperkaker med melis, og andre med dekor glasur. Dette for å få en variasjon på pepperkakene. Jeg syns det er pent når ikke alle ser likens ut, ikke minst ser det litt mer inspirerende ut. Men dette er opp til hver enkelt. Gjerne tagg meg på instagram dersom dere lager de samme pepperkakene, og lykke til med bakingen! Super enkelt og super godt! Hvis dere tror det blir lettere, kan dere se videoen min her på hvordan man lager disse.  
 

♥♥♥

3 kommentarer
    1. Det så skikkelig godt ut, bare kjipt jeg ikke er særlig glad i pepperkaker! Det lukter veldig godt da, og lager virkelig julestemning <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg