Føler seg alene på sykehjem

Jeg sitter med tårer i øynene, og kan ikke skjønne at vi som bor i et av verdens rikeste land, ikke klarer å ordne sykehjemmet til et bedre sted å være på. Er det virkelig slik at sykepleiere har så mye å gjøre, at de er nødt for å sette på bleie fordi de ikke rekker å bringe pasientene på toalettet? Er det virkelig slik at vi ansetter mennesker som ikke kan norsk, i et sykehjem? Hva faen.. 

Jeg ber ikke om at dere skal bygge opp et luksushjem, eller sette inn den nyeste Tven som har kommet inn på Elkjøp. Det eneste jeg ber om er et sykehjem der pasienter som ikke klarer seg selv i sitt eget hjem, skal kunne få en ordentlig pleie – ikke minst kjærlighet. Skal det virkelig være slik at sykepleiere / hjelpepleiere / vernepleiere ikke har tid til å bringe pasientene på toalettet? Skal det virkelig være slik at pasienter føler seg alene og at de ikke får den omsorgen de trenger – fordi enkelte arbeidstakere ikke kan norsk? Dette er helt på trynet. Er det snakk om å spare penger, eller er det noe du som leder gir deg blaffen i? Jeg har sett hvordan sykepleiere løper rundt, jeg har sett hvordan hjelpepleiere viser sin kjærlighet og jeg har sett hvordan vernepleiere får frem et smil på pasientene til tross for situasjonen. De alle gjør en fantastisk jobb, men hvorfor strekker ikke tiden til? Det er en ting.

En annen sak er de pasientene, de hjelpesløse menneskene, som trenger det ytterste av kjærlighet og omsorg som de kan få. “Jeg er vant til å stå opp med å si god morgen..” – var det en pasient som nevnte i en dokumentar. Videre forteller han: “Men her er det ikke slik. Det er vanskelig å kommunisere med noen som ikke kan norsk”. Hva er det dere ledere tenker med? Ikke kom å fortell meg at jeg er rasistisk, for det har ingenting med det å gjøre. Nå setter jeg all fokus på de eldre, ingenting annet. De eldre trenger også en kommunikasjons-tråd, akkurat som vi alle andre! Det er alt for mange der ute, som sitter mutters alene. Og på toppen av kaken ansetter dere mennesker på sykehjem som ikke kan norsk. Hva er tankegangen i dette? 

Jeg er så frustrert. Godnatt. 

16 kommentarer

Siste innlegg