My guide to taking the perfect outfit shots

THE PERFECT OUTFIT SHOTS
MY LITTLE GUIDE

Du vil starte en blogg, eller kanskje du allerede har en. Om vi ser tilbake da jeg startet benediktenp.blogg.no hadde jeg nybegynner kittet til Canon og standardlinsen som fulgte med, samt bilder fra en Iphone. Jeg var også veldig beskjeden forran kameraet og viste ikke helt hvordan jeg skulle ta meg ut.

Som blogger i dag sitter jeg med erfaringer jeg aldri har hatt før, ikke minst flere kunnskaper innen fotografi. Ikke missforstå meg, jeg sier ikke at jeg er profosjonell fotograf, for dit er veien lang. Men jeg bruker for eksempel aldri auto innstillingene, kun manuelle. Jeg har brukt enormt mye tid på å sette meg inn i de forskjellige kamera innstillingene, utstyr og resten som kan gjøre bildene bedre. Samtidig har poseringene og hvor bildene blir tatt – mye å si. Bakgrunnen burde se fin ut, for det gjør en enorm forskjell. Jeg kom til å tenke på en ting, og det er hvor høy standarden er blant bloggere som kan gjøre det svært vanskelig å komme i gang. Så derfor velger jeg å skrive min lille guide for å få de perfekte antrekksbildene, for det er ikke så vanskelig som du kanskje tror.

ENQUIPMENT

Du trenger absolutt ikke bruke flere tusen på et kamera, men det kan være et forsprang å ha et kamera som gir bilder som passer til bloggen din. Det er også viktig at man kanskje bryr seg litt om hvordan bildene dine blir! Mitt beste tips her: ikke forvent deg at du skal kunne ta bilder som en profosjonell ved første trykk. Her gjelder det å ha tålmodighet, interessen og ikke minst ha det gøy.

LOCATION, LOCATION, LOCATION

Dette er kanskje en av mine største utfordringer siden jeg ikke orker å gå 20 minutter for å finne meg den fine bygningen som ville gitt de mest perfekte bildene. Men det er viktig å ha tankene på riktig plass, de fleste bruker faktisk tiden sin for å gå disse 20 minuttene for å få gode bilder. Det er sjeldent at noen av disse bloggerne faktisk bor i disse himmelske bakgrunnene som du kanskje ofte ser.

Jeg vil kunne si at det aller beste her er å ha litt fantasi, ikke minst ta bilder når det er godt med lys. Jeg pleier alltid å ta med meg kamera når jeg skal til byen eller andre plasser, for sannsynligheten for at du vil se en fin bygning i byen er stor! Ha alltid med deg kameraet. Mitt beste tips.

OUTFITS

La oss være ærlige, nøkkelen til gode antrekksbilder er helt klart selve antrekket. Passer antrekket ditt til det stedet du tar bildet? Har du klart å matche antrekket godt? Fått med deg alle detaljene? Viktig å tenke litt på de små tingene. Personlig mener jeg det fremdeles at du skal være deg selv, og gjøre din greie ut av det. Jeg leser for eksempel bare bloggere som har den klassiske stilen med lange kåper og høye heler – ikke helt min stil. Men jeg trenger da ikke gå i dette bare fordi de fleste suksessfulle bloggerne gjør det? Jeg er ganske sikker på at det finnes flere enn bare meg som viker unna den klassiske stilen! Gjør ditt, vær deg selv og kjør på!


 
POSING, IT IS OK TO DO IT!

Dere aner ikke hvor kleint både jeg og kjæresten min syns det var å stå å ta bilder blant andre mennesker, men vet dere hva? Når du driver din egen business er det på tide å glemme alt rundt deg å fokusere på jobben/hobbyen din. Du har ikke all verdens med tid heller, så gjør det kjapt og profesjonelt! Jeg var alltid redd for hva andre mennesker kom til å tenke om meg, helt til jeg skjønte at flesteparten ikke bryr seg. Flesteparten har det godt nok med seg selv at de ikke føler for å tråkke ned med latter eller andre stygge blikk. De få som gjør det (har aldri opplevd det), men kan tenke meg de har det dårlig med seg selv. Så det er absolutt ikke noe å gå å tenke på, eller bruke energi på. Det viktigste er hva du selv tenker!

 

13 kommentarer

Siste innlegg