Kjære bloggbarna; må dere henge ut personer for å trå til et stunt?

Jeg kom over et blogg innlegg igår som fikk meg til å gape, kanskje var det meningen – ikke vet jeg. Blogginnlegget var skrevet av en “10 år” gammel jente hvor hun forteller at hun ønsker å bli like pen som topp bloggerne, og hennes vei til målet var operasjoner. Følgende skriver hun at hun gleder seg svært mye til dette og legger til et spørsmål; Hvorfor kan ikke jeg ta operasjoner siden alle andre gjør det? Med dette fulgte det med en video hvor vi blant annet får se enkelte bloggere som har tatt plastisk kirurgi (for meg ser det ut til at de henger ut enkelt personer). (Innlegg/stunt skrevet av bloggbarna). 

La meg ta et pust i bakken å riste på hodet før jeg skriver videre. 

Mine meninger om dette handler på to forskjellige synsvinkler. Jeg kan se det gode i blogg innlegget, men det vipper desverre mer på kanten hos meg. Dette var drøyt og det provoserte meg fryktelig mye. Jeg syns det er et bra stunt på grunn av det viktige emne; kroppspress og påvirkning. Verden bør faktisk ta seg et skritt tilbake å se – helt riktig bloggbarna. Men syns ikke dere det er litt bak mål å legge skylden på bloggere? Jeg mener da det er foreldre sitt ansvar at barna vokser opp med gode verdier. Det blir feil å legge hele skylden på oss bloggere, skjønnhetspresset har vært i verden lenge før toppbloggerne (inkludert meg selv) ble født. Innlegget deres hadde ikke provosert meg dersom dere hadde droppet å henge ut enkelte personer. 

Jeg skal ikke nekte for at vi bloggere ikke har en enorm påvirkningskraft hos unge, men om de som velger plastisk kirurgi føler seg vel med det – ja, så må de få gjøre det. Dette angår verken deg eller meg på noen måter, og vi har ingenting med det å gjøre. Håper dere kan lage et bedre stunt neste gang uten å måtte peke finger / legge skylda på andre. Som jeg nevnte ovenfor, det er foreldres ansvar. 

Hva syns dere om stuntet til Bloggbarna? 

6 kommentarer
    1. Jeg må nok si meg enig i det du her skriver. Forstår hvor de vil med innlegget sitt, men føler samtidig det er en del skyld fordeling som ikke er rettferdig. Det er i mine øyne foreldrene sitt ansvar å gi sine barn riktige verdier som du sier. Det som bekymret meg er at “vi” bloggere blir de skyldige i kroppshysteriet for tiden. Ja enkelte kan være litt vell plastikk som man kaller det, men det gjelder ikke oss alle. Og at vi ønsker å ta oss godt ut skal vell ikke vi mobbes for… Er blitt litt for enkelt å skylde på bloggere idag.! Ingen som tar selv kritikk bare skylder på andre…
      Bra innlegg . Hilsen Glagubben

    2. Jeg er veldig enig i det du skriver. Det irriterer meg så veldig når alle går rundt og sier at alt er bloggerenes feil. Folk må tenke litt lenger enn bare rett foran nesa si. Nå til dags har foreldre blitt veldig sløve med å holde ungene sine unna visse ting på Internett. Ja, selvfølgelig blir små unger påvirket når de sitter å leser blogger som er ment for tenåringer liksom. Bloggerne ber gang på gang om unnskyldning, men det er jo aldri nok for foreldrene. Foreldrene er de som burde ta et tak her!

    3. Gustav A Holmedal “glagubben”: Takk som deler meningen din!

      Det er nok desverre slik ja, at det er for enkelt å legge skylden på oss bloggere. Syns egentlig det blir for latterelig (spesielt at de faktisk tar alle under samme kam). Synd, men slik er det blitt.

      Tusentakk!!

    4. Mari Brennhovd: Takk som deler meningen din, setter pris på det!

      Kunne ikke sagt meg mer enig i det du skriver her. Foreldrene står på sitt og mener alt er vårs feil, det er vi bloggere som ødelegger barna. Helt ubegripelig. La oss si det ikke fantes bloggere som faktisk var åpen om plastisk kirurgi – hadde like mange barn vist om alle komplikasjonene som kan komme ved en operasjon? Igjen vil nok en eller annen forelder komme med en kommentar som “ja, men da hadde heller ikke barn ønsket seg større pupper og lepper” – er de så sikker på det innerst inne? Jeg tror flere barn / ungdom hadde begynt å lure på om alle virkelig var så “perfekte” og det ville uansett skapt et kropphysteri. Kropps- og skjønnhetspress har vært såppas lenge i verden at det blir for tåpelig og peke fingeren mot oss bloggere..

      Jeg vet i hvertfall at den gang jeg får barn, så vil jeg stå på mitt og fremdeles mene det er mitt ansvar å gi barna riktige verdier.

    5. Hun er for liten, burde ikke være på nettet for mye og lese sånne ting. Det er hennes feil, hun bør vente til hun er eldre, sånn om 5 år til.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg